يبدأ الجزء الثالث وحور بتنادي على أولاده علشان يتعشوا.
حور : يا نور يا مهند يا ياسمين يا جنه يلا يا حبايبي علشان نتعشا. يوسف : ما هما عارفين ان احنا الساعه سبعه بنحط العشا واكتر من مره اقول الكلام ده، ده كلو بسبب نور دي نور نور انت يابت.
حور : هي نور مالها ده نور اكتر واحده ملتزمه فيهم.
نور : نعم يا بابا. يوسف : انت السبب في تأخير اخوانك انت دايما بتدليهم على الفساد وكسر القواعد والقوانين وانت لازم تتعاقبي يا نور مش عنتي تناديني بي بابا تاني الا قدام الناس وبس فهمتي.
حور باستغراب شديد : ايه ازاي مش تقولك يا بابا يايوسف مال تناديك بي ايه يوسف مثلا!. نور مش كانت مستغربه لأنها كانت متعوده تقوله استاذ يوسف على طول الا قدام حور. نور: حاضر معاه حق يا ماما انا السبب في تأخير اخواتي.
يوسف بكل فرح : في ايه يا حور قالت ليا بابا ولا استاذ يوسف ده مش هيغير انها نور الله حسام الدين محمد انا الواصي عليها لحد ما اجوزها.
حور : انت اتغيرت قوي يا يوسف انت بقيت حجر تعالوا يا اولاد كلو انا طالعه انام.
نور :استنى يا ماما خديني معاكي انا عمله دايت مش لازم اتعشا.
في غرفه نور. :_
حور: انا اسفه يا نور انت عارفه بابا قاسي شويه لكن قلبه طيب وبيحبك زي مهند وياسمين وجنه تماما وانت دلوقتي اكبرتي وبقيت في ثالثه ثانوي وباقي على الدراسه اسبوع عايزاكي تشيلي كل حاجه من دماغك وتركزي في دراستك.
نور : ماما انا عايشه معاكي ١٨ سنه لكن دائما كنت خايفه اسئلك عن ماما انت قولتي انها عاشت معانا هنا شهر احكيلي عنها قولي كل حاجه تعرفيها عن ماما شيرين وبابا حسام الدين لو سمحتي.
حور؛ عيوني ليكي يا نور عيني بابا حسام انت عارفه انه ابن خالت بابا يوسف بس هو يعني فقير وعلى قد حاله تجوز ماما شيرين بعد قصة حب وعراك طويل مع أمه الي وافقت بالعافيه لكنها كانت طيبه وعلشان ماما شيرين كانت متربيه في دار الايتام مش كانت عايزاه يتجوزها عدا شهر على جواز شيرين من حسام وتيته ام بابا حسام ماتت وكانت لسه عايشه تيته ام بابا يوسف سعتها كان يوم صعب لأنهم كانوا متعلقين ببعض اوى لدرجة انها ماتت بعدها بشهر على طول واياميها كنا انا ويوسف اعرفنا ان يوسف مش بيخلف وبعد موت تيته ام حسام وتيته ام يوسف واحنا مش اعرفنا عن بابا حسام ولا ماما شيرين حاجه خالص وانقطعت الاخبار خالص المهم عدا اكتر من سنه ونص وشوفنا امك جايه عندنا وطلبت مننا نكون الواصين عليكي. نور باستغراب : يعني ماما بعتني ليكم قبل ما تموت؟! حور : لا لا لا ده ماما اكتشفت ان عندها مرض السرطان واحتمال تموت وهي بتولد واعرفنا ان بابا حسام توفى من زمن وهي مش تعرف حد غيرنا وكان لازم تختار حد مناسب تاتمنوا عليكي وهي بعد ما ولدتك عاشت الشهر الي عاشته معاكي تتدلع وترضع تسهر فوق راسك علشان تحاول تشبع منك لكن شاء القدر وماتت ربنا يرحمها ويحسن إليها. نور : ربنا يرحمهم ويغفر لهم.
عند غرفة جنه و ياسمين : يلا ناموا علشان نروح بكره نشتري لكم احتياجات المدرسه انتوا هتنتقلوا المدرسه الإعدادية خلاص بنوتاتي كبروا يا ناس.
عند مهند.حور : يلا يا بطل نام علشان نشتري مشتريات المدرسه.
وراحوا المدرسه وعدت السنه الدراسيه وكان على طول يوسف زي عادته بيقف ليها على الواحده.
يوم نتيجة الثانويه العامه :
حور : يارب يارب النتيجه تكون كويسه ده انت تعبتي يانور يا بنتي. يوسف : ما نشوف السنيوره هتجيب ايه. نور : زغرطي يا ماما انا جبت ٩٨ في الميه ياماما.
حور : لولوولوولي ماشاء الله تبارك الله الحمد الله مبروك يا روحي.
يوسف : بتزغرطي على ايه راحو فين الاثنين في الميه كلتيهم لا في احتفال ولا بطيخ انا عمال اصرف فلوس دروس خصوصية وفي الاخير تضيعي اتنين في الميه.
حور : في ايه يا يوسف ده جايبه مجموع العالم كله تتمنى تجيبه.
مهند : ماشاء الله انا عرفت انا طالع شاطر لمين انا طالع لنور.
جنه وياسمين في نفس واحد؛: اكيد طبعا.
يوسف:مش حد يتدخل بيني وبين نور هي فاهمه.
عدت الايام ودخلت نور كليه الطب الصيدله الي نفسها فيه.
لكن حور عانت من سرطان الكبد وفي المرحله الثانيه
هل حور ستعيش ام ستموت وإذ حور ماتت ماذا سوف يكون مصير نور هذا ما سنتعرف عليه في الجزء الرابع........ انتظرونا..............