حياتي بلا ام وأب كالقبر مهما اتسعت (الجزء الأول)

منذ #قصص منوعة

كان يا ما كان في قديم الزمان كان في زوجين اغنياء الباشا اسمه يوسف والهانم اسمها حور كانوا عايشين سعداء نفسهم يخلفوا بعد معرفوا ان يوسف صعب أن يخلف والعلاج نسبته نجاحه منعدمه وكان في وحده مستواها متوسط عايشه لوحدها في شقه صغيره بالاجار ومش كان ليها احد وكان جوزها متوفي من شهر وهي قربت على الولاده كانت حزينه خصوصا لما عرفت انها عندها سرطان واحتمال تموت وهي بتولد كانت ديما بتدعي ربها انها تعيش ومش تموت وهي بتولد علىشان خاطر بنتها اصلا شرين اتجوزت حسام وهي مش كانت تعرف عنه حاجه لكانت تعرف قرايبه مين بس عارفه ان هو امه وابوه واخته ماتوا في حادس سياره وملوش أعمام ولا عمات وسبلها سجل فيه أسماء والمعلومات الي ممكن تفيدها لو احتاجت حاجه دنتها تقلب في السجل لحد ما وقفت عند يوسف وحور اختارتهم علشان هما اولا مش بيخلفوا ثانيا علشان اغنياء ، اخذت العنوان وراحت ليهم ، في القصر عند حور هانم :(تفضلي يا اهلا ويا وسهلا سمعت انك مرات المرحوم حسام ابن خالة يوسف

شرين :(صح انا جتلك علشان طلب لو تسمحي انا هعرضوا على حضرتك وليكي حرية الاختيار)، حور :(تفضلي يا حببتي نشوف)، شرين:(بصي يا هانم زي ما انت شايفه كدا انا حامل وانا كان حسام متجوزني من دار الايتام يعني مليش احد وانا عندي السرطان واحتمال اموت وانا بولد وانت الوحيده الي اقدر اؤتمنك على بنتي لو حباها)، حور :( انا إذ كان عليا فأنا موافقه لكن لازم اناقش الموضوع مع يوسف وشوفي انت عايزه كام وعايزه ايه في المقابل)، ردت حور بسرعه :( اوعي تفكري اني انا جايه هنا علشان ابيع بنتي لكن الظروف حكمت عليا بكده وانا بحاول أجد بيت مناسب لبنتي وبعدين انا بقلك هموت سلام مستنيه ردك) وخرجت شرين، حور في نفسها :(اه يا حور لو أخذت البنت دي صح انت ما جربتيش الحمل لكن البنت لسه مش اتولدت انا اكيد لازم أقف جنب يوسف لكن لو رفض هسيبوا لانو هيثبت انه اناني)، في الاوضه عند يوسف، حور :(حمد الله على السلامه يا حبيبي مش هتتعشى ولا ايه)، يوسف (لا مش قادر) حور:(شرين مرات حسام ابن خالتك اجيت وقابلتها زي ما انت قلت)، يوسف :(اه كانت عايزه ايه)، حور :(طلبت اننا نتبنى بنتها)، يوسف:(نتبنها انت عرفه أن التبني حرام احنا ممكن نكون الواصين عليها بعدها هي انهبلت دي ولا ايه)، حور :(ما هي هتدينا الوصايه أصلها احتمال تموت وهي بتولد ها ايه رايك هتيجي بكره طلبه الرد)،يوسف:(انت ايه رايك)، حور(انا مش عاندي مانع)، يوسف:(امممم...... ماشي تكتب لنا الوصايه من بعدها في المحكمه علشان نكون ماشين رسمي)، حور وهي طايره من الفرحه(بجد شكرا ليك يا يوسف ??).
ثاني يوم، حور:( نورت وشرفتي يا ام نور).،شرين (ام نور!)، حور:( انا موافقه وكمان حبيت يعني اسميها نور الله لو انت حباه). شرين بدموع?:(انا مفكرتش في اسم مناسب لكن شكرا الله.! اسم جميل ايه رايك ياحبيبتي نور الله بعد كدا تسمعي كلام ماما حور وبابا يوسف انت حظك احسن مني امك وابوك ماتوا قبل ما تشوفيهم لكن عارفاهم وكمان هيكون ليك ماما وبابا بديل بيحبوك يانور شكرا خالص شكرا يا يا حور هانم انا مش عرفه هرد جميلك ده ازاي)، حور :(ده اسعد خبر سمعته في حياتي يا شرين شكرا ليك انت).
مرت الايام وفي العياده كانت خلاص شرين دخله تولد وبتقول لحور :(لومت خلي بالك من نور ياحور) بعد ساعتين خرجت الممرضه :(مبروك بنت زي القمر). حور :(الله ! ماشاء الله! ماشاء الله!، حور عامله ايه دلوقتي). الممرضه (ادعولها حالتها مش مستقره). حور بحزن :(يارب قومها بالسلامه، شوف يا يوسف قد ايه حلوه وأموره) يوسف (ما شاء الله اسم على مسمى نور على نور يجعل حياتها كلها نور) وبدأ يأذن في اذناها بعد خمس ساعات من الانتظار خرجت شرين وقعدت معاهم متئلمه لكنها قالت ليهم هاتوا نور اشوفها وادلعها وافرحها قبل مااموت ادت شرين في اديها ورقه مكتوب فيها هدايا عيد ميلادها لحد سن ٢٠ وقالت ليها لان مش اشوفها واديها الهدايا دي لكن انت اديها ليها بدل مني . عاشت شهر وكانت عايشه مع حور في القصر بعد ما قال ليهم انها مش هتعيش اكتر من شهر. وماتت فعلا بعد شهر تقريبا. وبدأت حياه نور الله مع حور ويوسف......... انتظرونا في الجزء الثاني.

اضف تعليقك (سجل دخولك للموقع اولاً)
loading...

قصص مقترحة لك